Tiszta, friss levegő az iskolában
A beltéri levegő minősége egyértelműen hatással van az egészségünkre, valamint a koncentrációs és tanulási képességünkre. A gyermekek általában érzékenyebbek, mint a felnőttek, valamint szerveik a gyermekkor folyamán még fejlődésben vannak. A testméretükhöz képest többet esznek, isznak és lélegeznek, ezért a felnőtteknél nagyobb mértékben vannak kitéve a különböző környezeti tényezők hatásainak.
A rossz beltéri levegőhöz kapcsolódó problémák
Időnk körülbelül 90%-át beltérben töltjük, ezért olyan fontos a beltéri környezet az egészségünk és jólétünk szempontjából. Amerikai tanulmányok szerint a beltéri légszennyező anyagok szintje 2-5-ször, esetenként 100-szor magasabb lehet, mint a kültéri szint. Közel 55 millió ember, az USA lakosságának 20%-a tölti napjait az általános és középiskolákban. Egy 1995-ös amerikai kormányzati jelentés szerint a becslések azt mutatják, hogy az USA iskoláinak 50 százalékában a rossz beltéri levegőminőséghez kapcsolódó problémák vannak.
A világ számos országában hasonló a helyzet az iskolákban. Svédországban, hogy még egy példát említsünk, minden ötödik iskolában gondot okoz a rossz beltéri levegő. Ez azért is riasztó, mert a jövőnk az osztálytermekben ül!
A World Green Building Council szorgalmazza a zöld épületek építését! Ebbe beletartoznak az iskolák is. Úgy vélik, hogy a közintézmények átgondolt tervezése és üzemeltetése javíthatja a beltéri levegő minőségét, valamint a diákok egészségét és teljesítményét.
A beltéri levegő minőségének néhány hatása a gyermekek iskolai teljesítményére:
- Egy 100 amerikai általános iskolai osztályteremben végzett vizsgálat szerint a szellőzési arány minden egyes liter/másodperc/fő növekedése 2,9%-kal, illetve 2,7%-kal növelte a matematikai és az olvasási eredményeket.
- A magasabb szellőzési arányok összefüggésbe hozhatók a tanulók gyorsabb és pontosabb válaszaival a színek, a képmemória és a szófelismerés terén.
- Minden 100 ppm CO2 növekedés évente nagyjából fél nappal növeli az éves hiányzások számát.
Az ADHD-s gyerekek támogatása
A sydney-i Új-Dél-Walesi Egyetem (UNSW) nemrégiben készített tanulmánya szerint minél rosszabb a beltéri levegő és a környezet minősége az iskolákban és az otthonokban, annál súlyosabbak az ADHD-val diagnosztizált gyermekek tünetei. A gyerekek a legtöbb időt beltérben töltik (otthon, iskolában). Az eredmények arra világítanak rá, hogy beltéri komfort paraméterek kulcsszerepet játszhatnak az ADHD-s gyerekek támogatásában. Ide tartozik a kellemetlen szagoktól vagy portól mentes levegő, a megfelelő megvilágítás és a zavaró zajoktól mentes akusztika.
Friss levegő a tanteremben
A modern szellőztetőrendszerek gyakran önszabályozóak, és igény szerint biztosítják a friss levegőt a helyiségbe. Egy lépés a helyes irányba az lenne, ha elkezdjük mérni a levegő minőségét a tantermekben és az óvodai csoportszobákban, hogy reális képet kapjunk arról. Az eredmények fényében pedig hosszú- és rövid távú terveket lehet készíteni a beltéri levegő minőségének javítására.
Inspirálódjon az egészséges beltéri komfortról, a szellőztetőrendszerek előnyeiről és az energiahatékony megoldásokról a légtechnikai lakossági blogbejegyzéseinkből!
#Lindab #szellőztetés #beltérilevegő #beltérilevegőminőség #tisztafrisslevegő #iskola #óvoda
Források:
https://newsroom.unsw.edu.au/news/social-affairs/housing-quality-may-affect-kids-adhd-study